Wednesday, October 27, 2010

Encang??Emm...mmm..xtau ek??

Terlupa nak tulis part yang paling best jadi kenangan dgn arwah abah.Almaklum 2  beradik aja,sesungguhnya memang penuh kasih saya terima. Seingat saya,masa darjah 4 saya dapat no.1 dalam kelas,rupanya abah dah bernazar akan "encang" saya keliling rumah 5 kali kalau xsilap.Bukan rumah yang tinggal sekarang,tapi rumah lama atok n nenek.Sape2 yang kenal saya masa kecil sure ingat umah lama bapak punye panjang daaa.Waktu ni kecik cenonit..Eh!nanti2,kamu tau ape tu encang?Maafler,bahasa agak kekampungan dan kekunoan skit.Sini aku tepek gambau "encang" tu.

 mintak maap tuan punya gambar,mohon izin letak contoh
camtuler encangnya,ade yang kate dukung monyet.Apakah?dukung monyet gitu ke?xcomel sungguh perkataan tu iyek kawn2.Ok sambung balik.Maka terjadiler di petang lebih kurang 6.00ptg disaksikan mak,adik(time ni xtau ape2 berlaku pasal kecik lg) dan busu esah.Owh..masa ni xmalu pun,sukenye ade.Abah pun kuat lagi time ni,masih muda lagi.Agak2 dalam umur cam saya ni..eh..x..x.. tipu bebenau.Umur suami saya rasenye dlm 35 tahun.Masa ni,badan pun kecik cam dalam gambau tu ha.Eleh ringanler,berat pun 32kg jek.Cam budak xcukup zat.
Kali kedua time dapat result PMR yang agak memberansangkan,masa ni still dukung blakang lagi,tapi cuma paut jek belakang abah.Masa ni dah tau malu,lagikan kesian abah dah gak umur skit.Tapi abah tetap mahu,buat dalam umah jek skali jalan dari ruang tamu depan sampai dapur. rumah yang kami tinggal skarang ni.Saya ingatkan ini kali terakhir,dah besarkan?xkan nak didukung2 lagi kat belakang.Eh..tidak rupanya!Masa result SPM pulak keluar,saya dapat Pangkat 1.Ehem..pandai gak ekk dalam degil2.Abah encang lagi,time ni saya ngamok2 xmau dah malu sangat pasal udah gedek..bkn gedik!Dah dewasalah..penangan cite INDON.Abah suruh saya paut leher dia then ulang balik mcm dapat result PMR.Abah xmengah lagi masa ni,agak muda skit umur kan.Oklah kot stakat ni aje kan.Tapi biasa,berulang lagi masa saya dapat result saya tamatkan study dengan jayanya tanpa repeat paper kat Uitm..Hoyayyy..Abah dukung lagi kat blakang badan dia,saya xmau juga sbb dah 21 tahun.Saya kalah juga sbb abah kata ini nazar dia.Berulang lagi skali peristiwa ini tapi disulam dgn air mata abah......sebak sekejap bile teringat.Mak,Abah n Husband tahu yg saya dah giveup dgn study,dgn kwn2 di uitm yg pentingkan diri.Macam2 onak saya trima mase di uitm,tapi alhamdulillah saya grade tepat pada masanya dengan paper research saya dapat A- dgn credit hour 8.can imaging what CGPA i get?syukur alhamdulillah..balasan saya trima berkat kesabaran saya masa belajar dan diiring doa dari abah n mak.
4 kali diencang abah,tak kan saya lupa sampai ke mati..kalau dikurniakan allah pada saya "seorang" anak,akan saya ceritakan tentang abah pada dia.Rasa saya seperti tertunggu2 nak jumpa abah bila saya pula dijemput allah..berdosakah saya berkata begitu???
Al-Fatihah untuk abah saya..Amin..

No comments: