Tuesday, November 24, 2009

KISAH BENAR...Teladan Buat Kita

Semalam otw hantar anak sedare kat umah sewa adik pasl nak jadikkan model tuk final study dia.alhamdulilah,presentation dia success.so mase hantar dia smlm,sekalilah maknyer ngikut.kakmas ni aku jarang sesangat jumpe dia,aku gaklah yg salah pasl xslalu g umah sedare melainkan ade kenduri,time gaye...time tu ajerler jumpe..
so tetibe dia tanyer aku.."ta ko tau x adik paklong,(means bapak dia,pak sedare akuler) mokteh tijahdah meninggal?"...siyess memori aku kabur2 bab tu pasal dah lame xjumpe.baru aku teringat,dulu time aku sekolah agama,dia ade bukak kedai runcit kat bwh tu.aku bkn nak citer pasal arwah ni meninggal tp perangai anak angkat dia yg xsemenggah.dahlah xjaga mak dia ni.bile isteri dia jaga kat hospital dimarah2nyer arwah ni.name pun org tua,sure dia terase kan.dia mintak blk umah dia kat kelubi,so kakmas jaga dia sbulan.dlm tempoh sbulan ni,anak angkat dia sekeluarga langsung xmenjengah.aku xtaulah anak angkat dia ni xder perasaan ke??dia xpk gaknyer,kalau arwah ni xambik bela..ntah mane2 merempat..ishh..dah sasul jauh dah aku ni..
blk kisah ni td,kakmas jagalah arwah ni dlm sbulan lepastu keadaan arwah getting worst.darah keluar dari dubur.so kakmas call anak angkat dia ni zul tuk ambik bwk ke hospital sbb dia xde kenderaan..bwk aje ke hospital,umur arwah xpanjang..disahkan meninggal..
kakmas kate nak tunjuk yg dia ni anak mithali,dikebumikan arwah ni kat kawasan pat tinggal dia.aku xtau dia dok mane,pasal aku xnak ambik tau pasl si melaun ni..
yg paling aku sedih dan terkilan dari citer kakmas..pg arwah dikebumikan,petang dah tanyer mane duit simpanan arwah,mane barang kemas arwah?.ya allah..ape jenis anak dia ni???even tu mak angkat..xpikir ke dia yg bela,dia yg sekolahkan.xterbalas jasa2 tu sebenarnya.dituduhnyer kakmas simpan duit2 arwah n barang kemas arwah.trima kasih ko tidak pade kakmas jaga arwah.dituduh2 pulak.

aku ni 7thn xder anak,ade jugak dlm pikiran nak ambik anak angkat.tp aku takut nasib aku akan menimpa mcm arwah..itu yg aku ckp kat kakmas.kakmas kate,xsemua anak angkat mcm tu..nasib masing2 n bahagian masing2...
aku ingatkan kisah2 mcm ni ade dlm drama2 tv.rupenyer realiti pun ade..aku sedih petang smlm..really aku sedih sgt2 pasal sanggup anak buat mak mcm tu.aku ni yg tau abah aku sakit n xboleh jalan.aku xkeruan mcm mane..

6 comments:

Anonymous said...

kena pk balik nie...ermmm

sygDsyg said...

salam kak ... welcome!!! hrmmm tetiba pas ghaye arituh malas tol nk menghupdate ... ermm akak bru tau mokteh tijah meninggal kew?? ha ah org pon ada dgr mak cite psl zul tuh ... tk kenang budi kan ... suh balik tgok mak tanak tpi bila kta nk bahagi harta ... trus ptg terpacak dpn umah ...

ietah said...

anonymous:aku tau ko ler na...awat xletak name..kan senang aku nak reply...huhuhu

ietah said...

num:akak baru tau num minggu lepas..bile kakmas citer...aperlah teruk sgt perangai zul tu..kene ingat skang ni kat dunia dah bayar cash...sok luse anak dia pulak yg buat kat dia..num,gegajin ler update...boleh link dengan blog anum..huhuhu

ummiliana said...

la.. ko br tau ehh ta.. kalo ko nak tau.. tok ngah lagik hangin tgk dak zul tu.. kalo dia balik pon pasal nak duit mokteh..

ietah said...

baru tau kak..name jek dak ita ni dok kelubi..tp xtau citer2 hangat..hahahaha
ape jenis manusia ler dia ni kan kak??xper2,sok lusa anak dia buat dia blk mcm tu..anak xsedar diuntung...